• Novinky

• 23máj
          • Voľnočasová kolekcia oblečenia

Dobrý deň všetkým!

Máme pre Vás skvelú novinu!

Naša škola má vlastnú voľnočasovú kolekciu oblečenia. O jej podobe pomohli rozhodnúť sami žiaci, jej náhľad vidíte nižšie a je možné si ju aktuálne zaobstarať v našom e- shope: https://www.kraloveskoly.cz/zsmoskovska/

Objednávanie je už spustené a bude možné až do 5.6. Nasledujúci deň sa e-shop uzatvorí a objednané veci pôjdu do výroby. Neváhajte preto, ak si chcete zadovážiť ten svoj kúsok zo školskej kolekcie!

Dúfame, že z kolekcie budete mať rovnakú radosť ako máme my!

(Môže sa stať, že ceny v e-shope sa zobrazia v CZK. V hornej lište e-shopu nastavíte EUR)

S pozdravom a prianím krásneho dňa

vedenie školy

• 22máj
          • Slávik Slovenska

Dňa 26.4.2026 sa uskutočnilo školské kolo v interpretácii slovenskej ľudovej piesne Slávik Slovenska.

Naši speváci súťažili v dvoch kategóriách.1.kategória boli žiaci 1.-3.ročníkov, 2.kategória žiaci 4.-6.ročníkov. Súťažiaci mali pripravenú slovenskú ľudovú pieseň, ktorú predviedli pred porotou.

V II. kategórii sa na 3.mieste umiestnila Michaela Mihalovičová z 4.A, 2.miesto obsadili Nelka Koniarová z 4.C a Kristínka Koštiaľová z 6.A a v prvej kategórii sa na prvom mieste umiestnila Lea Libičová z 2.B, ktorá postupuje aj na okresné kolo Slávika Slovenska. Víťazke srdečne blahoželáme!

Slavik_Slovenska.pdf

• 22máj
          • Sférické kino

Vo štvrtok 18. mája sme v našej škole privítali bublinovú kupolu – najnovšiu zábavno-vzdelávaciu cestu za poznaním. Išlo o sférické kino, ktoré divákovi zaručí jedinečný pohľad v uhle až 360°. Premietali sa filmy ako vesmírne planetárium s atmosférou vesmírneho neba, či úžasný podmorský svet oceánie. Žiakom prvého stupňa tak spestril vyučovanie a doplnil vedomosti z prírodovedy.

• 18máj
        • 15máj
        • 09máj
          • Erasmus plus - 4. žiacka mobilita, Antwerpy, Belgicko

Milí ...všetci. O týždeň sa v našej škole budú diať veľké veci. Konečne privítame aj my partnerské školy vrámci projektu Erasmus+ Jakob Fugger - historický európsky influencer. No prv, než to všetko vypukne, obzrime sa spoločne s našimi žiakmi za poslednou mobilitou v belgických Antverpách:

Nedeľa - 5.3.2023 Family day

Deň sme odštartovali parádnymi raňajkami. Po hraní počítačových hier sme sa vybrali do galérie KMSKA Royal museum of Fine arts. Galéria bola nádherná s rôznymi typmi umenia. Abstraktné, klasické, sochy a mnoho iných. Dokonca sme prešli miestnosťou, ktorá bola celá premietaná na niekoľkých projektoroch. Táto galéria mala viacero poschodí, takže bola naozaj veľká. Nakoľko sme už nevládali, neprešli sme ju celú, no napriek tomu sme si jej návštevu naozaj užili.

Každému, čo navštívi Antverpy, odporúčam ísť si pozrieť túto nádhernú galériu.

Neskôr sme išli peši do školy. Tam sme mali spoločný teambuilding so všetkými žiakmi, ktorí sú zapojení v projekte. Hrali sme rôzne poznávacie hry.

Iní zase svoj Family Day prežili s úžasnými výdatnými raňajkami plnými chrumkavého pečiva, alebo pri hraní šachu, v ktorom náš Samuel jednoznačne vyhrával.

Pondelok – 6.3.2023 (Ema)

Ráno sme sa všetci stretli v partnerskej škole kde sme boli uvítaní pani riaditeľkou. Zistili sme hlavné zameranie a projekty školy, do ktorých sa môžu žiaci zapájať. Obloha bola slnečná a aj keď trochu fúkalo ,počasie bolo veľmi pekné. Následne sme sa presunuli k rieke, kde sme mali prehliadku múzea o histórii Antwierp. Pozreli sme si krásny výhľad na okolie z veže, ktorá je časť múzea. Ako ďalšiu aktivitu sme mali Ferrish wheel kde sme taktiež mohli obdivovať okolitú scenériu. Na obed sme boli v univerzitnej jedálni. Následne sme mali prehliadku mesta kde nás sprevádzali študenti univerzity. Spoločne sme navštívili významné historické pamiatky mesta.  Až do neskorého večera sme potom mali prehliadku katedrály. Vypočuli sme si tam hru na orgáne, informácie o významných maľbách, či význam architektúry. Medzi posledné sa nám naskytol pohľad z najvyššej veže na nočné Antwerpy nad ktorými začal poletovať sneh.

Utorok – 7.3.2023 (Roderik)

Utorok sme začali prehliadkou školy, ktorú pre nás zorganizovali žiaci. Poukazovali nám rôzne miesta ako telocvičňu, zborovňu, školský dvor, ihrisko, učebne a podobne. Hneď po prehliadke sme sa premiestnili do miestnosti s dataprojektorom, kde nás už čakal ďalší bod programu, a to virtuálna prehliadka spoločnosti Umicore. Zamestnanci spoločnosti nás oboznámili s tým, ako spoločnosť funguje, na čo sa zameriava, ako získava drahé kovy z elektroodpadu a odpovedali na otázky, ktoré sme pripravili ešte pred mobilitou. Po prednáške a obede sme sa presunuli za mesto do športového areálu, kde na nás čakala športová výzva. Vrámci benefičnej akcie sme bežali maratón. 42 km sme si rozdelili medzi seba. Niektorí dobehli 1 kolo, iní 2, ale boli aj takí, ktorým 3 boli málo. V daždi, až po kolená v blate, ale s dobrým pocitom, že sme prispeli na dobrú vec, sme sa už tešili na teplú sprchu a večer strávený v rodinách.

Streda – 8.3.2023 (Samuel)

Ráno belgickí žiaci, no nielen tí, ktorí boli zapojení do projektu, prezentovali svoje prezentácie o prístave v Antverpách a za svoje výkony boli aj známkovaní svojimi vyučujúcimi. Neskôr sa natáčal podcast, počas ktorého charizmatický belgický učiteľ dával rôzne otázky pani, ktorá zastupovala  prístav. Otázky sme vytvárali ešte pred mobilitou. Obed sme si v tento deň zabezpečili sami a potom sme mali voľné popoludnie a čas pre seba až do večera. Ja osobne som bol s Roderikom (a inými žiakmi hlavne z Belgicka) v čokoládovni, kde sme sa oboznámili s procesom výroby čokolády, no čerešničkou na torte bola ochutnávka tej pravej belgickej. Večer sme spolu s ďalšími erazmákmi pokračovali v utužovaní vzťahov na bowlingu. No a tou najchutnejšou čerešničkou bol koncert sláčikového orchestra, ktorý nám ponúkol nezabudnuteľný umelecký zážitok na tónoch Beethovenových a Mozartových symfónií.

Štvrtok - 9.3 2023 (Tatiana)

Vo štvrtok ráno sme sa mali stretnúť v prístave v Antverpách. Vodným autobusom sme mali ísť na malý ostrov, ale ja s Táňou sme ho trošku zmeškalai V prístave nás počkal pán učiteľ z Belgicka a previezol sa s nami na ostrov, kde už čakala naša skupina. Akurát sa vrátili z prehliadky, ktorú sme bohužiaľ nestihli. Podľa ostatných sme aj tak o veľa neprišli. Naspäť sme už išli všetci spolu a cesta trvala približne dve hodiny. Popri rieke, po ktorej sme sa plavili, sa tiahla veľká elektráreň. Keď sme sa vrátili, s celou skupinou sme išli do múzea Aan de stroom, ktoré ponúkalo nádherný panoramatický vyhlaď na celé Antverpy. Neskôr, po veľmi krátkej obednej prestávke v reštaurácii, sme sa vydali do ďalšieho múzea s názvom Red starline. Red starline bola lodná spoločnosť, ktorá v minulosti prevážala ľudí z Európy do Ameriky. Múzeum sídli v pôvodnej budove, v ktorej prebiehala kontrola pasažierov. Videli sme aj fotky ľudí spred  takmer sto rokov, ako stáli na rovnakom mieste ako my. Dalo sa to spoznať podľa pôvodných oceľových dverí. Po exkurzii sme sa pripravovali na Fugger Fórum, kde sme boli asi do ôsmej večer.

Piatok – 10.3.2023 (Alex)

V piatok 10. marca sa našťastie nepodarilo narušiť projektové aktivity štrajkom mestskej hromadnej dopravy. Pomocou básne „Minimum“ od mestského básnika Ramseyho Nasra študenti skúmali, čo človek potrebuje ako minimum na prežitie vo svojej krajine. Výsledkom ich práce je videoposolstvo, ktoré si môžete pozrieť na webovej stránke. Popoludní žiakov a študentov na radnici privítala zástupkyňa primátora Nabilla Aid Daoudová, po ktorej nasledoval príhovor riaditeľky školy Cécile Veraertovej. Na záver dňa bola ponúknutá prehliadka tzv. krásnej etáže. Skupina bola rozdelená do troch skupín a traja sprievodcovia im ukázali kufrík, v ktorom sa nachádzali pôvodné mestské listiny. Po niekoľkých spontánnych sobášoch medzi študentmi v svadobnej sieni (prsteň a bozk a all-inclusive) skupina navštívila rokovaciu sálu Rady, kde sa od roku 1221 prijímali všetky politické rozhodnutia a dozvedela sa o histórii olympijskej vlajky, ktorá sa do mesta vrátila po takmer 100 rokoch. Večer sa projektová skupina zišla na záverečnom podujatí týždňa. Počas hodnotiaceho kola sa študenti mohli navzájom pochváliť. Udeľovali sa certifikáty a večer bol ukončený chutným dezertom formou bufetu a tancom.

Cesta domov

O piatej ráno sme sa všetci stretli pri hoteli, kde boli ubytované naše pani učiteľky. Napriek tomu, že sme všetci boli rozospatí, rezonovali nami všetky možné emócie. Po nádhernej rozlúčke sme nastúpili do auta, ktoré nás odviezlo na letisko. Netrvalo dlho a už sme boli vo vzduchu smerom späť domov. Pristáli sme vo Viedni, a tam sme chvíľu čakali na autobus, ktorý nás zviezol do Bratislavy. Spolu sme sa zhodli, že domov pôjdeme vlakom a tak sa aj stalo.

Tento týždeň bol nesmierne náročný, no všetci sme si ho naplno užili. Sme vďační, že sme dostali príležitosť vycestovať a spoznať úplne iný svet. Vznikli medzi nami nové priateľské vzťahy. Odviedli sme skvelú prácu a zažili nezabudnuteľné momenty, ktoré si budeme udržiavať v sebe do konca života. Za tieto zážitky vďačíme naším pani učiteľkám!

Celú oficiálnu správu z mobility s fotogalériami si môžete pozrieť tu: https://erasmusfugger.eu/sk/2023/03/11/student-mobility-in-antwerpen-march-2023/

• 07máj
          • Workshop migitačné a adaptačné opatrenia ku klimatickej zmene pre 8. ročník

Dňa 27.4.2023 sme na našej škole mali workshop pod názvom: Mitigačné a adaptačné opatrenia ku klimatickej zmene, ktorého sa zúčastnili žiaci 8.ročníka. Tento workshop sa konal vďaka projektu „Včelí plán pre biodiverzitu“, viac info: https://zsmoskovska.edupage.org/a/vceli-plan-pre-biodiverzitu-1

Ako workshop prebiehal? Čo sa na ňom žiaci dozvedeli?

To vám vo svojom príspevku zhrnul Matej Maruniak, žiak 8.A triedy.

Hlavnou témou bolo globálne otepľovanie. Rozprávali sme o znečisťovaní životného prostredia, ako mu môžeme my ľudia predísť a ako zachovať naše lesy aj pre ďalšie generácie.

Hlavnou príčinou vzniku globálneho otepľovanie v dnešnej dobe je človek a jeho činnosť súvisiaca s jeho životným štýlom. Ľudská populácia narastá a jej potreby sú hlavnou príčinou znečisťovania životného prostredia. Ide hlavne o dopravu, či už leteckú alebo podzemnú, výrobná činnosť, chemický priemysel v poľnohospodárstve. Globálne otepľovanie má negatívny vplyv nielen na nás život, ale aj na život živočíchov a rast rastlín. Globálne otepľovanie nie je možné zastaviť, ale môžme ho spomaliť. Ako? Napríklad minimalizovať automobilovú dopravu, využívať verejnú dopravu, triediť odpad, zvýšiť investície v energetike do obnoviteľných zdrojov, zbytočne neplytvať potravinami a oblečením.

Prednáška bola veľmi zaujímavá, donútila nás všetkých sa zamyslieť nad naším životným štýlom a hlavne popremýšľať nad tým, ako môžme aj my pomôcť našej planéte.

• 02máj
          • Medzinárodný deň bez násilia

Medzinárodný deň bez násilia bol iniciovaný v roku 1996.

V tejto náročnej dobe, ktorú  prežívame si určite uvedomujeme, aké dôležité je správať sa navzájom k sebe ohľaduplne, tolerantne, ale hlavne zodpovedne, aby sme náročné obdobia prežili v pokojnej atmosfére vo svojich rodinách a taktiež v škole.

V živote sa stretávame s rôznymi formami násilia. Veľakrát ide o násilie fyzického alebo psychického charakteru, domáce násilie, šikana, týranie alebo zneužívanie. Ide o porušenie základných ľudských práv, a preto je tento deň venovaný jeho prevencii a eliminácii. Je teda dôležité klásť dôraz na výchovu v rodine, v škole a v celej spoločnosti. A preto sme si s deťmi pripomenuli tento deň formou rôznych aktivít.

• 28apr
          • Workshop o včelách, klimatickej zmene a biodiverzite

Dňa 26. apríla 2023 zorganizovali učitelia a žiaci našej školy workshop o včelách, klimatickej zmene a biodiverzite, kde sa účastníci workshopu mohli dozvedieť zaujímavosti zo života včiel a význame budovania včelej záhrady a zelenej strechy na našej škole.

Súčasťou workshopu bola výroba sviečok z včelieho vosku, ochutnávka medu, kde sme sa snažili poukázať na význam produktov včiel pre človeka a jeho zdravie. Zábavnou formou spoločenskej hry si naši účastníci workshopu preverili svoje vedomosti z oblasti biológie včely medonosnej, medobrania, včelích produktov či zdravia včiel. K dispozícií bola aj názorná ukážka práce včelára na modeli včelieho úľa, prehliadka včelstva, hľadanie včelej kráľovnej, trúda, rozoznávanie buniek včiel - materská, robotničia a trúdia bunka, sledovanie zásob peľu a medu vo včelstve. Poslednou časťou programu bola ukážka porovnania zadržiavania vody v prírode s prirodzenou vegetáciu a v prírode (lese) bez vegetácie.

RNDr. Monika Hudáčová, PhD.

• 27apr
          • Deň Zeme u prvákov

Aj prváčikovia na našej škole si pripomenuli Deň Zeme, ktorý sa oslavuje 22.apríla. Zúčastnili sme sa na jarnom upratovaní okolia našej školy. Oboznámili sme sa so stromami, ktoré rastú na náučnom chodníku v areáli našej školy. Následne každý žiačik dostal pracovný list a samostatne ho vypracoval. Každému sa to podarilo, pretože téma ich zaujala a boli pozorní. Sami sa ohodnotili  smajlíkmi a dostali pečiatku za usilovnosť a správne vyriešenie. Pozreli sme si aj krátke náučné video o ekológii, enviromentalistike a Dni Zeme.

• Finančná gramotnosť – rovesnícke učenie

Finančná gramotnosť nie je oficiálne zadefinovaná ako prierezová téma, ale jej obsah sa prelína všetkými predmetmi. Naši siedmaci mohli získať vedomosti z tejto oblasti na hodine OBN v rovesníckom učení žiakov OU Mareka Frauwirtha v Banskej Bystrici. Celá hodina bola zameraná na rozvíjanie a zvyšovanie finančnej gramotnosti žiakov. Interaktívnymi činnosťami im vysvetlili ako funguje inflácia a prečo sa zvyšujú ceny, ako vytvoriť osobný plán príjmov a výdavkov a mnoho iných aktivít. Z hodiny si odniesli veľa zážitkov i darčekov, ktoré získavali za správne odpovede a veruže, nebolo ich málo. Darčeky, ktoré naši žiaci dostali, pochádzajú zo študentskej firmy More Than Family, ktorú založili žiaci OA. Ďakujeme...

• Jarná brigáda

V sobotu 22.4.2023 sa v areáli ZŠ Moskovská 2 v Banskej Bystrici uskutočnila brigáda zamestnancov, rodičov i priateľov školy. Spoločne sa nám podarilo urobiť skutočne kus práce, ktorá nielen zatraktívni areál školy, ale zároveň je ďalším krokom nášho projektu Včelí plán pre biodiverzitu. Podarilo sa nám zrealizovať výsev medonosných kvetov a lúčnych rastlín. Na brigáde sa zúčastnili nielen rodičia, žiaci a zamestnanci školy, ale pomocnú ruku podal aj poslanec mesta BB za Fončordu, pán Vladimír Ivan. Spoločné dopoludnie sme ukončili výborným gulášom. Sme skutočne veľmi radi, že sme sa takto zišli a pomohli dobrej veci.

Všetkým veľmi pekne ďakujeme.

• DOTAZNÍK

Výskum počtu ľudí, ktorí sa hlásia, že sa správajú šetrnejšie k životnému prostrediu

(Základná škola, Moskovská 2, Banská Bystrica)

Zapoj sa aj ty a vyplň dotazník TU.

Milí žiaci,

v rámci prebiehajúceho projektu na našej základnej škole: "Včelí plán pre biodiverzitu", vás chceme požiadať o vyplnenie nasledovného dotazníka. Cieľom dotazníka je zistiť koľko ľudí považuje svoje správanie za šetrné k životnému prostrediu v štyroch nami vybraných oblastiach. Váš názor je dôležitý, preto vás prosíme o úprimné a pravdivé odpovede. Dotazník je anonymný a všetky získané informácie sú dôverné a budú slúžiť len na vedecké účely.

Vopred vám ďakujeme za spoluprácu.

• 19apr
          • Naše chlapčenské tímy úspešné v detskej futbalovej lige. Máme víťazov aj najlepšieho hráča.

V predchádzajúcich dňoch sa našim najmladším chlapcom, podarilo vyhrať zápasy v play-off časti detskej futbalovej ligy a postúpiť tak na Majstrovstvá Slovenska v kategórii U8. Starší chalani v kategórii U13 nezaostávali, medzi banskobystrickými školami si vybojovali 2. miesto a cenu za najlepšieho hráča si odniesol Milan Kmeť. V lige bojovali aj chlapci U10, ktorí obsadili 9. miesto.

Výsledky play-off zápasov

Kategória U13

ZŠ Pieninská - ZŠ Moskovská 3:11 (2:6)

Góly za ZŠ Moskovská: P. Mojžiš 4, M. Kmeť 4, M. Záhorec, J. Záskalan.

ZŠ Spojová - ZŠ Moskovská 2:3 pp (1:2)

Góly za ZŠ Moskovská: M. Kapusta, M. Kmeť

ZŠ Trieda SNP - ZŠ Moskovská 3:1 (1:0)

Góly za ZŠ Moskovská: M. Kmeť

V kategórii U13 vo svojej skupine nenašli premožiteľa chlapci II. stupňa: Matej Záhorec, Lukáš Bodzík, Peter Mojžiš, Ján Záskalan, Milan Kmeť, Tomáš Mohalíček a Michal Kapusta.

Viac info z finálového turnaja TU.

Kategória U10

Finálový turnaj absolvovali vo štvrtok 20.4.2023 aj naši chalani v kategórii U10, ktorí obsadili 9. miesto.

V kategórii U10 sa siete súpera snažili rozvlniť chlapci Adam Flašík, Lukáš Rumanovský, Jerguš Cimerman, Nino Bušovský, Jakub Maňúr, Filip Mazúch, Tomáš Bačík, Patrik Hornáček, Damián Demeter, Marko Polgár, Matúš Horský a Šimon Čaučík.

Viac info z finálového turnaja TU.

Kategória U8

1. semifinále: ZŠ Pieninská - ZŠ Moskovská 2:8 (0:2)

Góly za ZŠ Moskovská - F. Čipka 3, J. Považan 2, M. Chnápko 2, A. Girdzijauskas.

Finále: ZŠ Moskovská - ZŠ Spojová 3:2 (2:1)

Góly za ZŠ Moskovská: J. Považan 2, F. Čipka

V kategórii U8 našu školu reprezentovali: Juraj Považan, Adam Karásek, Samuel Havran, Matej Čensščák, Tomáš Pavko, Matej Čičmanec, Oliver Fábry, Filip Čipka, Sebastian Budaj, Armandas Girdzijauskas, Matúš Chnápko a Jakub Nepšinský.

Chlapcom ďakujeme, gratulujeme a tešíme sa z postupu na Majstrovstvá Slovenska.

Štatistiky a videá zo zápasov si môžete pozrieť TU.

Ďakujeme všetkým chlapcom za reprezentáciu školy.

• BURZA NEPOTREBNOSTÍ

Milí žiaci!

Máte doma veľa veci, ktoré už NEpoužívate, či NEpotrebujete? Zaberajú vám doma priestor a neviete čo s nimi? Alebo chcete niekoho potešiť levanduľovou ozdobou?

Máme pre vás riešenie.V rámci projektu z občianskej náuky by sme Vás radi pozvali na dvojdňovúburzu NEpotrebností – 9.A

burzu OBLEČENIA – 9.C

a predaj LEVANDUĽOVÝCH ozdôb – 9.B, ktorá sa uskutoční 27. – 28. apríla.

Počas tohto týždňa, od 17. – 21.4, od 7:30 do 8:00, nám do priestorov vestibulu školy môžete nosiť vaše nepotrebné veci, či oblečenie.

Zoznam vecí, ktoré nám môžete nosiť nájdete v priložených plagátoch.

Budeme radi, ak sa u nás zastavíte a podporíte túto dobročinnú aktivitu.

Ďakujeme...

Žiaci 9.A, 9.B, 9.C

• 17apr
          • Pozývame Vás na JARNÚ BRIGÁDU

Vážení rodičia, milí žiaci, milí kolegovia

už TÚTO SOBOTU Vás pozývame na jarnú brigádu v areáli našej školy, ktorá sa uskutoční od 8:30. Spoločne si upravíme, poupratujeme a skrášlime areál školy, v ktorom deti trávia podstatnú časť dňa. Uvítame, ak si prinesiete so sebou aj náradie - nožnice na strihanie kríkov, motyky, hrable, metlu.

Na záver naše pani kuchárky pripravia chutný guláš.

Tešíme sa na Vás.

• 14apr
        • 11apr
          • Portrét ľavou rukou

Čo ak by ste v jedinom okamihu stratili niektorú zo schopností svojho tela, ktorú považujete za automatickú? Napríklad by ste prestali vidieť, počuť, nemohli by ste používať jednu z rúk..

Na hodinách výtvarnej výchovy sme si to skúsili a kreslili sme portrét opačnou rukou – praváci ľavou a ľaváci pravou. Vžili sme sa do kože ľudí, ktorí majú určité oslabenie tela.

Najskôr si žiaci vypočuli príbeh paracyklistu Jozefa Metelku, ktorý začal s cyklistikou ako zdravý športovec. Pri nehode prišiel o jednu nohu, no nevzdal sa a začal znova pretekať ako parašportovec.

Potom žiaci mali za úlohu nakresliť portrét opačnou rukou, než ktorú používajú bežne na kreslenie. Zistili, že je to ťažké a musia sa oveľa viac sústrediť, mať trpezlivosť a dať práci aj viac pokusov. Čuduj sa svete ich to aj zabavilo. Potom mali svoje práce farebne dotvoriť, aby zo zväčša strašidelných škriatkov vytvorili niečo pekné a estetické. Pretože aj človek, ktorý sa nevzdá a popasuje sa s ťažkou situáciou, sa snaží urobiť z nej niečo lepšie, znesiteľnejšie, čo ho posilní.

• 26mar
    • Kontakty

• Základná škola, Moskovská 2, Banská Bystrica
      • Mgr. Alena Maľová, školský špeciálny pedagóg Mgr. Andrea Vonkometová, sociálny pedagóg + 421 918 778 100